آشنایی با رگولاتوری



سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲/۹/۱۹ مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است.


رییس سازمان چه کسی است؟


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یک نهاد مستقل قانون‌گذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارایه خدمات مخابراتی، بالا بردن سطح کیفی سرویس‌ها و ارایه خدمات آن‌هاست. یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رونق بخشیدن به فرآیند خصوصی‌سازی‌ست که به این موضوع در اساس‌نامه سازمان نیز اشاره شده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تاسیس شده و رییس این سازمان معاون وزیر است. برای مشاهده دیگر مدیران سازمان اینجا را بزنید.

شش اصول رگولاتوری:

  • وضوح در عملکرد

  •  سلامت در رقابت

  •  عدالت در سرویس

  •  انصاف در خدمات

  •  اخلاق محوری

  •  صراحت و نوآوری

شش هدف مهم رگولاتوری

  • تثبیت جایگاه سیاست‌گذاری و نظارتی حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدی‌گری غیرضروری

  • تسهیل حضور بخش غیردولتی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری در عهده‌داری امور تصدی‌گری

  • حقوق مشترکین

  • حفظ رقابت سالم در میان فعالان

  • ریشه کنی فساد

  • حفظ منافع ملی

مزایای رگولاتوری

یکی از مزایای رگولاتوری این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان که موجب ارایه کالا و خدمات با کیفیت و بهای مناسب می‌شود، از بروز شکاف میان مشترکین و حقوق آنان در این حوزه جلوگیری می‌کند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند با اتخاذ تدابیر مناسب، از موضع حاکمیت وارد عمل شده و حقوق مشترکین را تامین کند.بر این اساس، مقررات مربوط تحت عنوان مقررات روابط دارنده‌ی پروانه با مشترکین در ارایه خدمات شبکه‌ی انتقال داده‌ها تدوین شده و در پروانه لحاظ گردیده است.

حقوق مشترکین

خدمات قابل ارائه از سوی دارنده پروانه منحصر به محدوده جغرافیایی تعیین شده در پروانه می باشد.

مشخصات و نرخ خدمات باید به نحوی مناسب و کامل و بطور رایگان به اطلاع متقاضیان و مشترکین رسانده شود.

دارنده ی پروانه فقط حق ارائه ی خدماتی را دارد که در شرایط دارنده ی پروانه و ضمائم آن قید شده باشد.

مکانی مناسب برای پاسخگویی به مشترکین و متقاضیان با نشانی دقیق و ساعت کاری مشخص به آگاهی ایشان برسد.

دارنده ی پروانه ملزم به اعلام زمان شروع و مدت ثبت نام، چگونگی دریافت وجه، نحوه ی دریافت مدارک، زمان برقراری خدمات و دیگر موارد مقتضی به روش مناسب، برای مشترکین است.

در صورت اختلاف بین دارنده پروانه و مشترکین و متقاضیان یا در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، در مرحله ی نخست از طریق مذاکره بین طرفین، نسبت به رفع اختلاف اقدام خواهد شد؛ و در صورت عدم توافق، مرجع رسیدگی طبق شرایط مندرج در پروانه عمل خواهد کرد.

در صورتی که مشترک به کلیه تعهدات خود عمل نماید، دارنده پروانه ملزم به استمرار در ارائه ی خدمات می باشد.

دارنده ی پروانه موظف است خرابی های ارتباط مشترکین را ظرف مدت اعلام شده رفع نماید.

ضروری است بین دارندگان پروانه و متقاضیان، قراردادی منعقد گردد که علاوه بر موارد مورد نیاز قرارداد مواردی چون نوع و زمان برقراری خدمات، شیوه های دریافت وجه، حل اختلاف و پرداخت جریمه در صورت قطع خدمات بیش از مدت زمان مجاز، نیز در متن قرارداد ذکر شود.

درخواست خدمات از سوی متقاضیان به هر تعداد بلامانع است.

ارائه خدمات در محدوده امکانات فنی هر مرکز و با رعایت حق تقدم نوبت متقاضی انجام می پذیرد.

تبصره : دارنده ی پروانه، مکلف است در جهت ایجاد امکانات فنی برای فراهم آوردن تقاضای مشترکین کوشش لازم را به عمل آورد.

قطع موقت خدمات باید با تکمیل فرم تقاضای قطع، از طرف مشترک، وکیل قانونی وی، استفاده کننده (با ارائه مدارک مندرج در دستورالعمل اجرائی) و یا هر یک از وراث انجام شود و پس از تسویه حساب آبونمان و دیون معوقه با اخذ تعهد از استفاده کننده و ورثه، مبنی بر پاسخگویی به مدعی صورت پذیرد .

ارائه مجدد خدمات با تقاضا نامه ی کتبی صاحب امتیاز یا وکیل قانونی وی و با استناد به اسناد معتبر و ارائه برگ تسویه حساب آبونمان و سایر دیون خدمات انجام می شود.


دانلود مصوبات سازمان تنظیم مقررات


 

در جدول زیر برای شما مشترکین عزیز جهت مشاهده و دانلود مصوبه ها در سایت دوربرد فایل pdf هر مصوبه قرار داده شده است.

 

ردیفعنوان
محور مصوبه: FCP و سروکو
۱٣-١٩١- تعرفه برقراری و نگه‌داری خطوط ADSL برای نرخ بیت‌های بالاتر از ۲ مگ
۲۱۸۹-۳-تعرفه اجاره استفاده از فضا به میزان کسری از یک متر مربع در مراکز مخابراتی
۳۱۸۱- تعرفه ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL
۴ ۱۷۲-۲-تاکید بر ارایه خدمات بر اساس تعرفه‌های مصوب/ تاکید بر ارزیابی مستمر عملکرد اپراتورها
۵ ۱۶۶-۲- تصمیم‌گیری در خصوص تعرفه فروش پهنای باند
۶ ۱۶۶-۶- تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات
۷۱۶۶-۷- تعرفه واگذاری ماهانه برق در مراکز مخابراتی
۸ ۱۶۷-۱- تعرفه اجاره لینک‌های کم سرعت و پرسرعت شبکه سیگنالینگ سراسری شرکت ارتباطات زیرساخت
۹۱۵۴-۳- تعرفه ارایه خدمات VPLS
۱۰ ۱۵۳-۲- اصلاح تعرفه مکالمات صادره بین الملل
۱۱۲۳۷-۱- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL
۱۲۱۴۷- تعرفه استفاده از فضا در مراکز مخابراتی
۱۳۱۴۶- تعرفه مکالمات بین الملل صادره از کشور و ترانزیت ترافیک بین‌الملل
۱۴۱۱۲- تعرفه واگذاری خطوط E١ از سوی مخابرات
۱۵۸۸- کاهش تعرفه استفاده از اینترنت هوشمند IN
۱۶۸۶- تعرفه اینترنت
۱۷۷۲- تعرفه خدمات تایید نمونه
۱۸۴۳- تعرفه اتصال به شبکه زیرساخت به ازای هر لینک E١
۱۹۲۶-تعرفه تامین ارتباط نقطه به نقطه اختصاصی به شبکه‌های شهری، بین شهری و بین‌الملل و شبکه ملی انتقال داده‌ها
۲۰۲۴۲- تعیین تعرفه از / به تلفن‌های ثابت ترابردپذیر
۲۱۲۵۱- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
۲۲۲۵۳- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی
۲۳۲۶۶- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
محور مصوبه: تبلیغات
۲۴۱۹۲-۱-دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی
 محور مصوبه: سامان‌دهی IP
۲۵ ۱۷۷-۳- اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP
۲۶۱۲۰-اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP
۲۷۱۰۶- آیین نامه ساماندهی IP
۲۸۱۶۳-۱- آیین نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارت‌های داخل کشور در بخش ICT
۲۹ ۵۳- آیین نامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات
محور مصوبه: خدمات اینترنت
۳۰ ۱۴- مقررات تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت
۳۱۳۵-۱۰۰۱-۱- آیین نامه تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت و اینترانت ملی
۳۲استفاده از فناوری WIFI
محور مصوبه: صدور پروانه
۳۳۲۰۶-۲- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)
۳۴۱۵۱- اصلاح ضوابط و دستورالعمل صدور پروانه ISP و ISDP
۳۵۱۴۳- تمدید اعتبار پروانه‌های ISP و ISDP
۳۶۱۹- ضوابط و دستورالعمل اجرایی صدور پروانه
۳۷۱۸۴-۱- مهلت تسویه حساب مالی بین دارندگان پروانه ارایه خدمات مخابراتی
۳۸۲-۹۰-اصلاحیه ضوابط و چارچوب (اصلاحیه ۱۷۷ SLA)
۳۹۱-۱۷۲- اصلاحیه چگونگی دریافت هزینه اتصال به شبکه زیرساخت
محور مصوبه: ضوابط شرکت‌های PAP
۴۰ ۲۵- ضوابطی در خصوص شرکت‌های PAP
محور مصوبه: دستورالعمل حمل ترافیک غیرمجاز
۴۱۵۷-۵۸-۵۹-۶۰- دستورالعمل پیش‌گیری از حمل ترافیک غیرمجاز بین‌الملل به داخل کشور
۴۲۹۶- ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا در شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات
۴۳۹۷- آیین نامه تعاملی شرکت‌های مخابراتی با شرکت‌های PAP
محور مصوبه: آیین‌نامه سامان‌دهی و توسعه سامان‌دهی
۴۴۱۴۹-۳- آیین نامه سامان‌دهی و توسعه سامانه‌های DNS
محور مصوبه: مقررات پدافند غیرعامل
۴۵ ۱۶۵-۳- پیوست مقررات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران
محور مصوبه: ارزش افزوده
۴۶
۱۰۰/۸۳۴۱۳- ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده

موضوع پروانه

این پروانه فقط برای ارائه ی خدمات عمومی انتقال داده ها به دارنده پروانه اعطا می شود و ارایه هر نوع خدمات دیگر موکول به اعلام موافقت کتبی اعطا کننده ی پروانه و یا اخذ پروانه جداگانه خواهد بود.

شرح خدمات:

الف- برقراری ارتباط و انتقال داده ها، به صورت باسیم یا بی سیم، دائم یا موقت، بین هر پایانه ثابت متصل به تجهیزات دارنده پروانه با پایانه های متصل به شبکه دارنده پروانه و سایر شبکه های انتقال داده ها در داخل کشور.

ب- سایر خدماتی که اعطا کننده پروانه به عنوان بخشی از خدمات عمومی انتقال داده ها محسوب شود، یا مجوز ارایه آن از اعطا کننده پروانه دریافت شده باشد.

تبصره : انجام عملیات حفاری، کانال کشی، نصب دکل به منظور کابل گذاری و نصب تاسیسات مربوطه در فضای عمومی شهری در چارچوب این پروانه ممنوع می باشد. انجام عملیات فوق الذکر به موازات شبکه زیر ساخت کشوری برای تامین ارتباط بین شهری نیز ممنوع بوده و تنها در انحصار دولت می باشد. بدیهی است استفاده از ارتباطات رادیویی تنها پس از اخذ مجوز های لازم در هر مورد امکان پذیر است.

وظایف دارنده پروانه:

الف- تامین هر نوع تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای موارد مذکور در شرح خدمات؛

ب- بهره برداری و نگهداری شبکه ی دارنده پروانه در چارچوب شرح خدمات؛

ج- ارایه خدمات تعریف شده مطابق با شرایط مندرج در این پروانه؛

تبصره : در اجرای وظایف مندرج در بند ب، دارنده پروانه می تواند اقدام به طراحی، نصب، راه اندازی، تعمیر، تعویض و جابجایی هر نوع دستگاه مخابراتی وابسته در ناحیه خدماتی خود نماید.

تعهدات دارنده پروانه:

  •  فعاليت در چارچوب پروانه و رعايت دقيق تعهدات.

  •  استفاده از تجهيزات مجاز و استاندارد.

  •  رعايت حقوق مشتري و اجراي دقيق توافق نامه سطح سرويس .(SLA)

  •  رعايت دقيق شاخص هاي مرزدار از قبيل فركانس، پهناي باند فركانسي، محدوده جغرافيايي، پهناي باند اينترنت و غيره.

  •  جلوگيري از هرگونه فعاليت غير مجاز در حوزه ICT.